Telemarketing

tips and tricks omgaan met telemarketing

Iedereen kent het fenomeen telefonische verkoop of telemarketing. De telefoon gaat, een vaak onbekend nummer,  uit nieuwsgierigheid neem je op. Fout!  Voor je het weet zit je in een verkooppraatje over energie, loterij, goed doel of een nieuw telefooncontract. Hinderlijk, vervelend, irritant en ronduit onbeschoft. Achter dat belletje zit een miljoenen industrie. Slimme bedrijven die jou als consument en hun marketeers als loonslaven uitbuiten. Wat te doen tegen telemarketing?

Hoe zit het?

Als gevolg van een wijziging in de telecomwet gelden er vanaf 1 juli 2021 nieuwe regels voor Telemarketing. In Nederland wordt het uitgangspunt dat er door Telemarketing bedrijvende organisaties niet meer ‘koud’ gebeld mag worden naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een VOF, of een maatschap). Met deze wetswijziging komt er een einde aan het Bel-me-niet Register. Telemarketing bedrijvende personen en organisaties met een commercieel, ideëel of charitatief doel mogen vanaf 1 juli 2021 alleen nog bellen op het moment dat de natuurlijke persoon vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in), of als er sprake is van een klantrelatie. Als u gebeld wordt en u wilt dit niet, dan kunt u tijdens ieder gesprek gebruik maken van uw Recht van Verzet. De bellende organisatie dient dan uw telefoongegevens uit haar bellijsten te verwijderen. Wat te doen aan hinderlijke telemarketing?

Script omgaan met telemarketing voor bedrijven

[telemarketer noemt eigen naam, naam bedrijf namens wie gebeld wordt en checkt enkele gegevens (naam, (evt. bedrijfsnaam), adres, bevoegdheid om te beslissen)).

Dit gaat vaak heel snel en voordat je door hebt wat er aan de hand is ben je in een verkoop praatje gezogen. Daarom neem regie van het gesprek over!

Vraag naar de naam van de beller -> kunt u dat spellen? [naam van de beller] hoe komt u aan dit telefoonnummer? [naam van de beller] wat is de naam en het adres van het telemarketing bedrijf waarvoor u belt -> kunt u dat spellen? [naam van de beller] wat is de naam van de opdrachtgever namens wie u belt -> kunt u dat spellen?

Indien er gevraagd wordt waarom deze vragen gesteld worden, antwoord dan dat je graag weet met wie je te maken hebt, namens wie deze persoon belt en voor bedrijfsmatige verwerking.

Beste [naam van de beller], ik stel geen prijs op welke vorm van telefonische verkoop/advies, ik maak gebruik van mijn recht van verzet, dit is daarom als zodanig weergegeven op mijn website. Op mijn website is ook aangegeven dat ik ieder telefonisch contact met een telemarketeer trakteer op een factuur voor deze telefonische consultatie en dat ik hiervoor mijn toptarief van 5000 euro per consult in rekening breng. Een factuur kunt u tegemoet zien.

Hartelijk dank voor uw belangstelling en klandizie, ik wens u een prettige dag. Ophangen!

Script omgaan met telemarketing voor particulieren

[telemarketer noemt eigen naam, naam bedrijf namens wie gebeld wordt en checkt enkele gegevens (jouw naam en adres,).

Dit gaat vaak heel snel en voordat je door hebt wat er aan de hand is ben je in een verkoop praatje gezogen. Daarom neem regie van het gesprek over!

Vraag naar de naam van de beller -> kunt u dat spellen? [naam van de beller] hoe komt u aan dit telefoonnummer? [naam van de beller] wat is de naam en het adres van het telemarketing bedrijf waarvoor u belt -> kunt u dat spellen? [naam van de beller] wat is de naam van de opdrachtgever namens wie u belt -> kunt u dat spellen?

Indien er gevraagd wordt waarom deze vragen gesteld worden, antwoord dan dat je graag weet met wie je te maken hebt en namens wie deze persoon belt.

Geef aan dat je geen prijs stelt op dit gesprek en gebruik maakt van je recht van verzet. Eis dat je gegevens direct verwijderd worden uit de bellijsten van de telemarketeer, dat je nooit meer door deze telemarketeer gebeld wilt worden. Mocht dit wel gebeuren dan zal je je bij de ACM beklagen over deze telemarketeer.

Printversie van dit verhaal

Klik hier voor de PDF printversie van bovenstaand verhaal. Wat te doen aan telemarketing?